tożsamość marki, wizerunek marki, sukces marki

Czy nurtowało Cię kiedyś pytanie “Co takiego zrobił Steve Jobs, że jego firma odniosła tak wielki sukces?”. Albo czy nie wydało Ci się dziwne, że sięgając w sklepie po colę Twój umysł w jednej sekundzie wybierał właśnie “Coca-colę”? Bez tożsamości każda rzecz, czy usługa jest zwyczajnym, niczym nie wyróżniającym się produktem. Dopiero, gdy nadamy mu tożsamość – wtedy staje się marką. Twórcy marki Apple, czy Coca-cola coś o tym wiedzieli 🙂

Marka jak budowa domu

Wyobraź sobie, że chcesz wybudować dom. Zanim jednak zaczniesz budowę warto przygotować szczegółowy projekt. Dobry projekt będzie rezultatem przemyśleń uwzględniających Twoje potrzeby – lokalizację, czas dojazdu do pracy, wielkość, sąsiedztwo, materiały, z których ma być wybudowany i wiele innych. To wszystko da Ci większą kontrolę nad inwestycją i pozwoli ograniczyć niepotrzebne koszta. Co więcej, w trakcie budowy Twojego idealnego domu niezbędne są inspekcje, czy wszystko idzie zgodnie z planem, czy potrzebne są jakieś dodatkowe materiały, a może jest coś, na czym możesz zaoszczędzić.

Dokładnie tak samo jest z tożsamością marki. Określasz cel, do którego dążysz, opracowujesz szczegółowy plan działania, a w trakcie kontrolujesz, czy Twoi odbiorcy postrzegają Twoją markę w ten sam sposób, co Ty. W rezultacie otrzymujesz od Twoich odbiorców zestaw wskazówek, które możesz wykorzystać do udoskonalenia swojej wizji, czyli tożsamości marki. Ogólnie wygląda to tak:

KROK 1 // Zbuduj tożsamość marki

David Ogilvy, często zwany “Ojcem reklamy”, powiedział, że „Każdy głupi potrafi sprzedawać. Ale trzeba wiary, geniuszu i determinacji, żeby stworzyć markę”.

Podpisuję się pod jego słowami. Tożsamość marki to inaczej jej osobowość. To zbiór wartości, którymi kieruje się marka, aby była atrakcyjna dla odbiorcy. Jest punktem wyjścia do realizacji naszych celów, ale nie jest to jednorazowe działanie, tylko długotrwały proces. Nie wystarczy bowiem działać tylko w oparciu o swoje cele i pragnienia, ale trzeba także uwzględniać to, jak odbiorcy reagują na moje działania. Przy określaniu tożsamości marki warto zadać sobie pytania:

  • Jak chcę, aby wyglądała moja marka?
  • Jakie są moje marzenia i pragnienia?
  • Jakie cele chcę osiągnąć?
  • Jakie wartości będzie przekazywała moja marka?
  • Kim chcę aby byli moi odbiorcy?
  • W czym konkretnie mój produkt będzie pomagał moim odbiorcom?
  • Czym moja marka wyróżni się wśród konkurencji?
  • Jak chcę zakomunikować swoja markę?
  • Jak będę rozwijać wartość swojej marki?

Często tożsamość marki kojarzy się tylko z tą częścią wizualną, z tym, co można zauważyć na pierwszy rzut oka. Z identyfikacją wizualną (logo, strona internetowa, wizytówka, itp), wyglądem biura czy strojem pracowników. Ale tożsamość to o wiele więcej. Do tej niewidzialnej części zaliczają się właśnie wartości, którymi firma się kieruje, komunikacja (z klientami, ale też wewnątrz firmy), kultura organizacyjna, sposób obsługi klienta, CRS, zaangażowanie w pomoc innym i inne. Wszystkie te czynniki wpływają na tworzenie się wizerunku marki.

KROK 2 // Podejmij decyzje

Po zbudowaniu wstępnej wersji tożsamości marki czas na działanie. W oparciu o odpowiedzi na wszystkie pytania z poprzedniego kroku trzeba podjąć konkretne działania biznesowe, które wzmocnią wizerunek Twojej marki na rynku.

Warto przy tym pamiętać też o tych niewidzialnych aspektach. Są one szalenie istotne, aby zbudować wiarygodność i zaufanie. Te aspekty w głównej mierze wiążą się z budowaniem relacji, bez czego szanse na stworzenie silnej marki są naprawdę niskie. Zastanów się jak będą wyglądać relacje w Twoim biurze, jakim zwrotem będą witani Twoi klienci przy rozmowie telefonicznej oraz czy oprócz oficjalnych spotkań biznesowych znajdziesz czas dla swoich klientów poza pracą.

KROK 3 // Obserwuj reakcje odbiorców

Tutaj kształtuje się rzeczywisty wizerunek Twojej marki. Jak Twoi odbiorcy postrzegają Twoje działania? Jakie mają odczucia co do produktów, które wypuszczasz? Jakie emocje towarzyszą im w kontakcie z Tobą?

Pamiętaj, że Twoimi odbiorcami są nie tylko klienci, ale też pracownicy, dostawcy, podwykonawcy, partnerzy, media, czyli wszyscy, z którymi masz kontakt. Szczególnie zwróciłabym tu uwagę na pracowników. Oni także budują wizerunek Twojej marki. Jeśli pracownik będzie zadowolony z systemu pracy, wynagrodzenia, komunikacji, czy miejsca pracy to łatwiej mu będzie utożsamiać się z Twoją marką. To z kolei doprowadzi do tego, że po pierwsze zbudujesz fajną relację ze swoim pracownikiem, a po drugie będzie on dumnie opowiadał o swojej pracy, a Ty zyskasz w oczach jego znajomych.

Warto tu też wspomnieć, że wizerunek rzeczywisty nie jest tym samym wizerunkiem, który urodził się w Twojej głowie przy określaniu tożsamości marki. Tamten pożądany wizerunek jest odzwierciedleniem Twoich marzeń i celów, ale zawsze trzeba go skonfrontować z reakcją Twoich odbiorców. Wtedy dopiero uzyskasz rzeczywisty obraz.

Każdy głupi potrafi sprzedawać. Ale trzeba wiary, geniuszu i determinacji, żeby stworzyć markę – David Ogilvy

KROK 4 // Przeanalizuj reakcje odbiorców

To jest dobry moment, aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje na temat reakcji Twoich odbiorców na postrzeganie Twojej marki. Warto zbadać rynek i najbliższe otoczenie i zebrać wszelkie komentarze, informacje zwrotne, opinie, uwagi. Porozmawiaj ze swoimi pracownikami, wyślij ankietę do klientów, zadaj kilka pytań swoim znajomym. To zdecydowanie pomoże Ci dowiedzieć się czy Twoje pierwotne założenia pokrywają się z przekonaniami i oczekiwaniami Twoich odbiorców.

KROK 5 // Posegreguj owoce

Wiesz już co myślą o Twojej marce Twoi odbiorcy, więc czas na oddzielenie dobrych owoców Twojej pracy od tych złych. To, co wyszło na plus, wszelkie pozytywne komentarze, zadowolone twarze pracowników możesz z dumą zaliczyć do sukcesu w budowaniu silnego wizerunku marki i spokojnie możesz stosować dalej. Natomiast to, co poszło nie tak, bierzesz “na tapetę” i dowiadujesz się, analizujesz i zastanawiasz się co zrobić, aby następnym razem podjąć decyzje, które będą dobre zarówno dla Ciebie i Twojej marki, jak też dla Twoich odbiorców.

KROK 6 // Wprowadź zmiany

Ten krok jest niezwykle istotny przy dalszym budowaniu silnego wizerunku marki. Wiadomo, że każdy cieszy się, jak jego początkowe założenia pokrywają się z reakcjami jego odbiorców. Ale aby Twoje działania zaczęły przynosić coraz większe korzyści, zarówno materialne, jak i niematerialne to konieczna jest modyfikacja Twoich pierwotnych celów tak, aby każda strona była zadowolona – Ty i Twój odbiorca.

W tym miejscu ważne jest tylko, aby trafnie określić stopień zmian. To, że kilku osobom nie podobał się sposób w jaki odbierane były telefony w Twoim biurze nie oznacza, że musisz całkowicie i natychmiastowo zmienić procedurę tej czynności. Warto zastanowić się na ile wprowadzone zmiany nadal będą współgrały z Twoimi marzeniami, pragnieniami, wartościami, które zostały określone na samym początku. Nie warto z nich tak łatwo rezygnować 🙂

Recepta na długoterminowy sukces

Czy można zbudować silny wizerunek marki bez określenia jej tożsamości? Nie. Tożsamość jest bowiem punktem wyjścia i niezbędnym elementem do uzyskania długoterminowego sukcesu w biznesie. Wymaga to zaangażowania i codziennej pracy u podstaw, ale efekty są powalające! 🙂

A Ty na jakim jesteś etapie w budowaniu wizerunku swojej marki? Podziel się koniecznie w komentarzu!

Author

Przepis na Dizajn

  • Bebe Talent

    Steve Jobs przede wszystkim miał wizje, determinację i imperatyw do osiągania celów.