rebranding

Rebranding to naprawdę duże wyzwanie, które wymaga zdecydowania i poświęcenia. To nie jest jedynie zmiana logo, ale proces transformacji wszystkich elementów marki takich jak oferowanych produktów lub usług, komunikacji, czy identyfikacji wizualnej. Jest to proces długotrwały i często dość kosztowny dlatego warto dobrze przemyśleć decyzję czy warto inwestować swój czas i fundusze w kompleksowy rebranding.

Zatem kiedy warto porządnie zastanowić się nad rebrandingiem? Oto kilka moich wskazówek:


7 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO PRZEPROWADZIĆ REBRANDING


1 // Gdy czujesz, że Twoja marka jest przestarzała

Co miesiąc w Polsce otwiera się 25-30 tysięcy firm! To spora konkurencja. Jeśli czujesz, że Twoja marka powstała kilka lub kilkanaście lat temu i powoli zostaje z tyłu na tle nowo otwartych działalności warto zastanowić się co takiego można zmienić. Może wystarczy jedynie odświeżenie identyfikacji wizualnej? Ale jeśli prowadzisz działalność długo to warto zastanowić się nad przeprowadzeniem kompletnego rebrandingu.

2 // Gdy spada Ci sprzedaż

Prowadząc własną działalność musisz mieć cały czas rękę na pulsie i monitorować zmiany w trendach, upodobania klientów, działania konkurencji, ale przede wszystkim analizować swoje działania. Warto ustalić co tak naprawdę powoduje, że sprzedaż Twoich produktów czy usług spada, a w następnym kroku zadecydować jakie działania należy podjąć, aby sprzedaż miała tendencję wzrostową.

3 // Gdy przyciągasz niewłaściwych klientów

Dobrze przemyślane i zaplanowane działania marketingowe przyciągają klientów, z którymi jesteś w stanie przeprowadzić konkretną transakcję. Zdarza się jednak, że mimo całego wysiłku włożonego w marketing i promocję Twoje przesłanie może trafiać do niewłaściwych osób. Należy wtedy zastanowić się do kogo tak dokładnie chcę trafić z moim przekazem i przeanalizować, czy to pokrywa się z moimi działaniami.

4 // Gdy chcesz odnaleźć tożsamość swojej marki

Marka pozbawiona celu, osobowości, wartości jest nijaka i nie przyciąga żadnych klientów. Te elementy to składowe tożsamości marki, która jest fundamentem do budowy silnego wizerunku marki. Jeśli chcesz mieć pewność, że wszystkie Twoje działania idą w dobrym kierunku musisz zadbać o solidny fundament. Więcej o budowaniu silnego wizerunku marki w oparciu o jej tożsamość pisałam w moim POPRZEDNIM ARTYKULE.

5 // Gdy czujesz, że wizerunek Twojej marki jest niespójny

Głównie chodzi tu o tą wizualną część marki – o kolorystykę, grafiki, zdjęcia, które umieszczasz na portalach społecznościowych i stronie internetowej. Ale wizualna część to nie wszystko. Jeśli zauważysz, że oferując np. usługi prawne Twój fanpage zdominowały śmieszne memy to po pierwsze nikt nie będzie traktował Cię poważnie, a po drugie ludzie będą zdezorientowani Twoim przekazem.

6 // Gdy chcesz wyróżnić się wśród tłumu

Ile jest zakładów fryzjerskich w Twoim mieście? Ilu księgowych, prawników, sklepów z sukniami ślubnymi? Prowadząc działalność w popularnym sektorze nie musisz od razu z niej rezygnować, ale warto zastanowić się czym mogę się wyróżnić wśród mojej konkurencji. Świetnym przykładem jest dla mnie Wojciech Wawrzak, który odnalazł niszę w sektorze prawnym i udziela porad kreatywnym przedsiębiorcom, twórcom i freelancerom. Jego działania możesz podejrzeć na stronie https://prakreacja.pl/

7 // Gdy chcesz zmienić kierunek prowadzenia firmy

Zmiany są dobre, o ile są przemyślane i dobrze zaplanowane. Być może Twój początkowy pomysł na biznes nie jest już dla Ciebie tak atrakcyjny, jak kiedyś. I masz do tego prawo! Warto jednak przy zmianie kierunku dobrze go zakomunikować Twoim odbiorcom. Muszą widzieć różnicę w Twoich poprzednich działaniach i obecnych. Jestem przekonana, że będą ciekawi skąd ta zmiana. Przygotuj się na takie pytania.

WARTO, CZY NIE WARTO?

Osiągnięcie pełni korzyści płynących z rebrandingu jest możliwe tylko wtedy, gdy na samym początku dogłębnie przeanalizujesz swoją sytuację biznesową. Pamiętaj, że rebranding nie zawsze musi zakończyć się sukcesem. Aby tego uniknąć nie zapominaj co jest twoim celem, jakie są wartości Twojej marki, jakie masz marzenia, pragnienia. Najlepiej też jeśli decydując się na rebranding poprosisz o pomoc profesjonalistę, kogoś, kto dobrze się na tym zna. Nie zrażaj się też pierwszym etapem rebrandingu. To czas na “dostrajanie się”. Nie podejmuj wtedy pochopnych decyzji, ale daj trochę czasu sobie i Twoim odbiorcom na oswojenie się ze zmianą. Czas pokaże czy to dobry kierunek, czy jednak Twoje założenia były błędne i trzeba je zaktualizować.

PS. Ja też jestem teraz na etapie rebrandingu swojej marki Przepis na Dizajn i mimo, że cały proces jeszcze trwa, to widzę już realne efekty w postaci nowych, ciekawych klientów! W przeciągu 3 dni dostałam 7 zapytań ofertowych od zupełnie obcych osób, którym spodobał się mój styl i to, co robię. Mówię Wam, czasem naprawdę warto zaryzykować i pójść za głosem serca! 🙂

Author

Przepis na Dizajn