Butelka Coca-coli roztrzaskana na tysiące kawałków, nawet bez widocznego logo jest nadal rozpoznawalna jako butelka Coca-coli. Wiesz o tym? Czy wizerunek Twojej marki zachowuje się jak butelka Coca-coli?

Chciałabym Cię zaprosić do użycia przez chwilę swojej wyobraźni. Jaką markę lub logo widzisz, gdy w pierwszym momencie słyszysz hasło – samochód, komputer lub fast-food?

Czy to są te marki?

Oczywiście, że nie! Zapewne w pierwszej kolejności przyszły Ci na myśl te marki:

Chciałabym Ci przedstawić 5 mitów o budowaniu wizerunku marki, które obalę jeden po drugim z wielką przyjemnością!


5 MITÓW O BUDOWANIU WIZERUNKU MARKI


// MIT 1 – LOGO I WIZYTÓWKA MI WYSTARCZĄ

Dwa lata temu wykonałam kilka projektów samego logo, samej wizytówki, samej broszury itp. Bazowała tylko na słowach moich klientów, którzy wszyscy jednogłośnie powtarzali “Zrób tak, żeby było profesjonalnie i estetycznie”. To wszystkie dane, jakie miałam. Wykonałam swoją pracę najlepiej, jak potrafiłam, ale później patrzyłam jak moi klienci używali tego logo na tle źle dobranej tekstury, z niepasującymi fontami, czy brzydkimi, stockowymi zdjęciami. To była totalna porażka!

Pamiętasz jak wygląda logo Coca-coli? Co jeśli wyglądałoby jak poniżej – z innymi kolorami, inną typografią itp? To nie byłoby już to samo logo, które znamy i kochamy.

Po tych dwóch latach pracy przy pojedynczych projektach zrozumiałam, że nie chcę pracować w ten sposób. Chcę pomagać moim klientom w budowaniu kompleksowej identyfikacji wizualnej, która przyciągnie coraz więcej klientów. Teraz wykonuję jedynie kompleksowe zamówienia zawierające paletę kolorów, typografię, tekstury, znaki graficzne, logo, wizytówkę w jednym stylu. Moi klienci w końcu widzą różnicę! Teraz wiedzą, że budując spójny i piękny wizerunek marki są w stanie lepiej komunikować się ze swoimi odbiorcami.

// MIT 2 – BRANDING TO DUŻY WYDATEK, NIE INWESTYCJA

Wyobraź sobie sytuację – jest wielki upał, wchodzisz do pierwszego napotkanego sklepu, żeby kupić sobie coś do picia. Co wybierzesz? Sok pomarańczowy z dolnej półki sklepowej, który nie ma żadnych magicznych właściwości, czy butelkę dobrze znanej Coca-coli, która schłodzona ugasi Twoje pragnienie od pierwszego momentu, gdy jej spróbujesz?

Sprawienie, że Twój produkt, czy usługa będzie zapamiętany przez Twoich klientów jest Twoją sekretną bronią pośród działań konkurencji. Jeśli zainwestujesz w spójną, kompleksową i atrakcyjną identyfikację wizualną sprawisz, że Twoje produkty, czy usługi będą pierwszą rzeczą, o której pomyślą Twoi klienci.

Dodatkową korzyścią jest to, że posiadając taką kompleksową identyfikację wizualną możesz tworzyć inne materiały reklamowe szybciej i taniej. Zapłacisz raz i możesz ich używać na okrągło.

// MIT 3 – NIGDY NIE WYMYŚLĘ NICZEGO ODKRYWCZEGO W MOJEJ DZIEDZINIE

W historii dizajnu jest kilka przykładów logo, które są do siebie bardzo podobne. Ale nie oszukujmy się – na świecie są miliony projektów logo, czy wizytówek i chcąc czy nie zawsze znajdzie się jakiś projekt, który będzie zbliżony do naszego kolorystyką, typografią, układem itp.

Wiadomo, trzeba być na bieżąco z najnowszymi trendami i wiedzieć mniej więcej jak działa konkurencja, ale to nie może być celem samym w sobie. Jeśli masz jakieś marzenie, wizję czy pragnienie, żeby stworzyć coś swojego, coś wyjątkowego to musisz zrobić do tego przestrzeń. Skup się raczej na środkach, które masz, lub które musisz zdobyć do osiągnięcia swojego celu i zacznij działać, a nie cały czas oglądać się na konkurencję.

Jest wiele salonów fryzjerskich, kosmetycznych, budek z lodami, kwiaciarni itp. Jak Twoja marka wyróżni się wśród innych w swojej dziedzinie? Co sprawi, że Twoja marka będzie lepiej rozpoznawalna wśród konkurencji?

Oto przykład jednego z moich projektów dla… firmy pogrzebowej! Zbadaliśmy rynek i wiedzieliśmy, że chcemy stworzyć projekt o jasnych, ciepłych barwach, który będzie wzbudzał zupełnie inne emocje niż czarne, smutne strony internetowe konkurencji. Efekt? Chyba nam się udało 😉 Więcej o tym projekcie możesz poczytać w moim artykule „CASE STUDY: Identyfikacja wizualna i strona www firmy GOMIX”.

// MIT 4 – WYGLĄD NIE MA ZNACZENIA, MÓJ PRODUKT JEST TAK DOBRY, ŻE SAM SIĘ OBRONI

Zaufaj mi. Nawet najlepszy tekst reklamowy czy produkt nie zachęci Twoich odbiorców jeśli będzie widniał w towarzystwie brzydkich fotografii, ze źle dobraną kolorystyką, czy typografią. Ludzie kupują oczami. Najlepszym dowodem na to są liczby, które przedstawiłam w moim poprzednim artykule – “Dlaczego grafika jest lepsza niż tekst”.

Każdego dnia jesteśmy przytłoczeni morzem informacji. Dobrze zaprojektowany przekaz wizualny jest niezbędny, aby się przez nie przebić i sprzedać nasz produkt. Jest to spowodowane głównie uwarunkowaniami naszego mózgu, który zwyczajnie lepiej i szybciej przetrawia obraz niż tekst.

// MIT 5 – TYLKO DUŻE FIRMY POTRZEBUJĄ DOBRZE ZAPLANOWANEJ STRATEGII MARKETINGOWEJ

Nie wystarczy, że wiesz co chcesz robić, ale ważne jest, żeby wiedzieć dlaczego chcesz to robić i jak dokładnie chcesz osiągnąć swoje cele.

Podczas pracy z moimi klientami pierwszą rzeczą, za którą się zabieramy to odpowiedzenie sobie na serię pytań dotyczących wizji i misji firmy. Oto niektóre z nich, zastanów się chwilę nad nimi:

  • Kim jestem i co potrafię? Jakie są moje silne strony? Jakie mam doświadczenie w tej dziedzinie? Jakie są moje marzenia i pragnienia? Jak chcę, aby wyglądał mój biznes – będzie duży, czy mały? Lokalny, czy globalny?
  • Jakie są moje wartości i cele? Co jest dla mnie najważniejsze w prowadzeniu własnej działalności – dobre relacje z pracownikami, ciągły rozwój, czy może dobra organizacja pracy? Co chcę osiągnąć na 5, 10, 20 lat? Ile chcę zarabiać? Ilu pracowników zatrudniać?
  • Co czyni moją markę wyjątkową na tle konkurencji? Z czego chcę być znany? Co mogę zaoferować, czego inni nie mogą? Czy w ogóle jest potrzeba na rynku na mój produkt? Kto jest moją konkurencją i czego mogę się od nich nauczyć?
  • Kim są moi klienci? Jakie mają problemy i jak ja mogę im pomóc w rozwiązaniu ich problemów? Jak będzie wyglądało ich życie po współpracy ze mną? Z jakim typem klienta chcę pracować?
  • Jaki chcę mieć styl marki? Czy będę komunikować się poprzez jasne, wyraziste barwy i kształty, czy może przez stonowane i neutralne? Jakie emocje ma wzbudzać moja marka? Jaki będzie ton moich wypowiedzi?

Szczegółowe pytania rozpisane na poszczególne działy znajdziesz w moim autorskim zeszycie ćwiczeń “Wykreuj markę swoich marzeń”. Kliknij w baner poniżej, żeby ściągnąć zeszyt.

wyzwanie

A teraz wyobraź sobie, że w końcu otwierasz swój wymarzony biznes! Jaki będzie Twój pierwszy krok, który możesz zrobić już jutro, żeby Twoje marzenie o biznesie stało się realne? Tylko jeden krok. Zapisz go sobie w kalendarzu i wykonaj go jutro. Serio 🙂

Kilka miesięcy temu sama totalnie zmieniłam wygląd mojej identyfikacji wizualnej. Zmieniłam kolorystykę, logo, wszelkie materiały reklamowe. Zrobiłam to dlatego, że po wielu godzinach zadawania sobie pytania “Dlaczego?” i po dokładnym zbadaniu rynku w końcu odkryłam jak chcę się komunikować z moimi klientami. Zbudowałam identyfikację wizualną mojej firmy w oparciu o moje marzenia, pragnienia, moją stylistykę. Chciałam być kojarzona jako elegancka, szczerze uśmiechnięta kobieta, która wykorzystuje swoje pasje do budowania marki i pomagania innym ludziom. Wydaje mi się, że ten cel powoli udaje mi się osiągnąć, bo dostaję mnóstwo informacji zwrotnych, że jak ktoś myśli o mojej firmie to nasuwają mu się hasła: elegancja, uśmiech, konkret, profesjonalizm, wiedza. To jest to, co chciałam osiągnąć 🙂

Jeśli byłaby jedna rzecz, którą zapamiętasz z przeczytania tego artykułu to będę szczęśliwa, jeśli zapamiętasz to pytanie:

Czy Twoja marka zachowuje się jak butelka Coca-coli?

Author

Przepis na Dizajn

  • Świetny tekst. Daje do myślenia. Ja pomyślałam o Toyocie.
    Staram się, aby moja marka była spójną wizualnie. Mam nadzieję, że udaje mi się to.
    Zastanawiam się tylko, czy projektowanie graficzne zgodnie z cechami osobowości to nie jakieś czary Mary :).
    Ja jak patrzę, na Twoje logo to nie nasuwają mi się na myśl żadne cechy charakteru. Za to widzę, że jest profesjonalne.
    Moje profesjonalne zupełnie nie jest i to chyba czas, żeby nad nim popracować.

  • Świetny artykuł! Powinna być jeszcze wersja pdf czy infografika do pobrania i pokazania opornemu zarządowi/ właścicielowi firmy 😉

  • Dominika Kubińska

    Musiała to być super prezentacja! 🙂 dobrze się czytało, dzięki!

    • Dzięki Dominika! Starałam się być bardzo konkretna w moich przemyśleniach i okazało się to strzałem w dziesiątkę 🙂

      • Dominika Kubińska

        Nic tylko brać przykład!😉 pozdrowienia!