lista mailingowa

Ostatnio coraz częściej mówi się o budowaniu listy mailingowej jako jedynego pewnego źródła kontaktu z Twoimi potencjalnymi klientami. I moim zdaniem to absolutna prawda!

Jednocześnie może budzić się w Tobie pytanie “Po co mi lista mailingowa, skoro mam już firmowy profil na Facebooku, konto na Instagramie, kanał na Youtube i przede wszystkim piszę artykuły na bloga? Przecież tam tworzę wartościowy content, którym przyciągam moich odbiorców.”

To prawda.

Jednak budowanie listy mailingowej może dać Ci o wiele lepsze wyniki w zdobywaniu klientów niż inne platformy np. social media. Lista mailingowa jest uzupełnieniem tego, co robisz teraz. Jest uzupełnieniem Twoich pięknych zdjęć na Instagramie, Twoich ciekawych postów na Facebooku i niezwykle angażujących filmików na Youtube. Nic nie musi dziać się zamiast czegoś! Lista mailingowa jest wyrazem Twojego zaangażowania w budowanie własnej społeczności – takim drobnym, ale znaczącym upominkiem, który sprawia, że Twój odbiorca czuje się wyjątkowy i doceniony.

Zanim przejdziemy do konkretnych kroków w budowaniu efektywnej listy mailingowej  pokażę Ci dlaczego potrzebujesz w swoim biznesie takiej listy. Tak, tak, nawet jeśli prowadzisz bloga, działasz w social media itp. 🙂

Powód #1 – lista mailingowa to jedyny zbiór kontaktów, którego jesteś właścicielem

Wszystkie kontakty, które zdobywasz i treści, które umieszczasz na blogu, Facebooku, Instagramie itp są własnością… dostawcy bloga, Facebooka, Instagrama itp. Ty nie jesteś ich właścicielem! Dlatego jeśli np. Facebook zmieni swoje algorytmy, albo nagle stwierdzi, że Twoje konto jest prowadzone w niewłaściwy sposób ma prawo je najzwyczajniej w świecie zamknąć.

Twoja lista mailingowa jest bezpiecznym narzędziem. Nawet, jeśli platforma, przez którą wysyłasz swoje maile (Mailchimp, Mailerlite, czy Convertkit) nagle przestanie oferować swoje usługi, to nadal masz pełne prawo do wszystkich adresów mailowych, które udało Ci się pozyskać.

Powód #2 – lista mailingowa pozwala Ci zarobić więcej pieniędzy

Dzieje się tak dlatego, że lista mailingowa ma wyższy wskaźnik konwersji niż jakakolwiek inna platforma online. Wskaźnik konwersji listy mailingowej to 1-3%. W praktyce oznacza to, że 1-3% osób zapisanych na Twoją listę mailingową kupi od Ciebie Twój produkt. Dlatego jeśli na Twojej liście jest 100 osób to najprawdopodobniej max 3 osoby kupią od Ciebie produkt. To niewiele prawda? A teraz wyobraź sobie, że w social media te wskaźniki są o wiele, wiele niższe!

Powód #3 – lista mailingowa daje Ci rzeczywisty kontakt z Twoimi odbiorcami

Udało Ci się właśnie skończyć prace nad Twoim pierwszym płatnym produktem. To normalne, że chcesz, aby jak najwięcej osób się o tym dowiedziało. Wrzucasz więc info na fanpage na Facebooku, pięknie obrobione zdjęcie na Instagram, nawet udało Ci się napisać sensowny artykuł na bloga. Wypuszczasz info w świat i… nic! Wiesz dlaczego? Bo wrzucając informację do social media możesz mieć tylko nadzieję, że Twoi potencjalni odbiorcy zobaczą Twoje informacje. Nie wiesz, czy w momencie, w którym wejdą na Instagram pokaże im się akurat Twoje zdjęcie.

A z mailem? Ludzie sprawdzają maile po kilka razy dziennie. Masz więc pewność, że zauważą Twoją wiadomość zwłaszcza, że maile pojawiają się w skrzynce w kolejności chronologicznej, a nie na podstawie tajemniczego algorytmu.

Tych powodów mogłabym jeszcze wymieniać i wymieniać. Mam jednak nadzieję, że teraz wyraźnie widzisz jak bardzo potrzebujesz własnej listy mailingowej, aby osiągnąć lepsze rezultaty w biznesie.

Czas na konkrety!


5 kroków do zbudowania
dochodowej listy mailingowej


// KROK 1 – Stwórz darmowe produkty zachęcające do zapisu na Twoją listę mailingową

Taka forma promocji zapisu na listę mailingową jest zdecydowanie modelem win-win. Tutaj nie ma przegranych! Twój odbiorca wygrywa super pomoc w budowaniu biznesu, a Ty wygrywasz kontakt do kolejnej osoby, która jest zainteresowana tworzeniem razem z Tobą społeczności i być może w przyszłości kupienia Twojego produktu.

Ogromnie zachęcam Cię do tworzenia treści z atrakcyjnymi zdjęciami, grafikami, ikonami – wszystkim tym, co może przyciągnąć uwagę Twoich odbiorców. Dlaczego? M.in. dlatego, że kontent wizualny jest dużo lepiej przyswajany przez nasz mózg niż sam tekst. Więcej o korzyściach z stosowania kontentu wizualnego możesz przeczytać w moim artykule.

Oto kilka form darmowych produktów:

  1. zeszyt ćwiczeń
  2. ściągawka
  3. arkusz
  4. kurs email
  5. wyzwanie
  6. lekcja video
  7. tutorial
  8. webinar lub nagranie audio
  9. e-book
  10. dostęp do darmowej biblioteki z gratisami

Moim pierwszym darmowym produktem, który przygotowałam dla swoich odbiorców był zeszyt ćwiczeń “Wykreuj markę swoich marzeń” w formacie pdf. Jeśli chcesz poczytać o nim więcej zajrzyj na tą stronę!

Istnieje masa darmowych narzędzi online, które pomogą Ci stworzyć darmowy produkt. Jednym z nich jest Canva, dzięki której w prosty i intuicyjny sposób możesz stworzyć pięknego e-booka, pdfa, czy zeszyt ćwiczeń. Z kolei do treści wideo pomoże Ci dobrze znany Youtube, czy Vimeo.

Jeśli masz już pomysł na swój darmowy produkt i dodatkowo nie musisz zakładać od zera swojej listy mailingowej – kliknij w baner poniżej i pobierz przewodnik “Co powinien zawierać mail powitalny?” z checklistą i przykładowym mailem powitalnym! 

lista mailingowa

// KROK 2 – Stwórz formularz zapisu w swoim programie do email marketingu

Jest wiele różnych programów ułatwiających budowanie listy mailingowej i bynajmniej nie jest to Gmail 😉 Ja osobiście korzystam z programu Mailerlite, który jest bardzo prosty w obsłudze i posiada wiele przydatnych funkcji np. autoresponder czy tworzenie stron lądowania.

Taki formularz zapisu powinien zawierać:

  1. Nagłówek z informacją co Twój odbiorca otrzyma po zapisaniu się na listę
  2. Pola do wypełnienia – imię i adres email (pamiętaj, żeby nie prosić o podawanie zbyt dużej ilości informacji – ludzie nie lubią dzielić się z “obcymi” swoim nazwiskiem, czy numerem telefonu)
  3. Przycisk CTA (Call To Action) – wyróżniający się pośród tekstu przycisk z ciekawym tekstem np. “Tak, chcę ten przewodnik!”
  4. Check-box z informacją o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych i otrzymywanie informacji handlowych.
    UWAGA! Ten punkt możesz pominąć na tym etapie, ale musisz pamiętać dodać go przy wysyłce emaila potwierdzającego zapis na Twoją listę. Poza tym nie musi on brzmieć tak surowo i groźnie 😉 Możesz przerobić jego treść na bardziej przyjazną, ale musisz pamiętać o zachowaniu sensu i najważniejszych informacji (czyli tego, że Twój odbiorca zgadza się na przetwarzanie danych osobowych i otrzymywanie informacji handlowych).
  5. Piękne zdjęcie (opcjonalnie)

Mając już stworzony formularz zapisu możesz go wkleić na swoją stronę za pomocą różnych kodów – JavaScript, HTML, IFRAME, czy za pomocą zwykłego adresu URL.

// KROK 3 – Spraw, aby Twoja strona internetowa miała jak najlepszą konwersję

Zapewne masz już stronę internetową swojego biznesu. Nie musi być absolutnie oszałamiająca. Prosta, czytelna i łatwa w obsłudze strona w zupełności wystarczy. W tym momencie bardziej niż na rozbudowanej stronie powinno zależeć Ci na wprowadzeniu do niej kilku istotnych elementów, które zwiększą jej konwersję.  

Ps. Jeśli nie masz jeszcze strony to zachęcam Cię do jej założenia. Może być oparta na prostym szablonie WordPress. Poświęć tylko jeden weekend na jej stworzenie i pamiętaj – najważniejsze, żeby była prosta i łatwa w obsłudze 🙂  

Oto, co możesz zrobić:

  1. Umieść formularz zapisu na listę na samej górze Twojej strony.
    Powinien być widoczny w pierwszej chwili po otwarciu Twojej strony zanim zaczniesz przewijać ją w dół.
  2. Dodaj kilka dodatkowych formularzy zapisu na listę na całej stronie.
    Istnieje taka reguła, że aby faktycznie coś zwróciło naszą uwagę musimy to zobaczyć aż 7 razy! Taką informację możesz umieścić:

    • w menu strony
    • pod każdym postem blogowym
    • w środku posta blogowego
    • w pasku bocznym bloga
    • jako popup
    • jako stały element strony (pasek) zaraz nad menu
    • w stopce strony

Teraz, gdy masz już piękną stronę wyposażoną w różne formy zapisu na listę mailingową, warto zadbać o swoich odbiorców serwując im wartościowe maila od samego początku! Jak to zrobić? Kliknij w baner poniżej i pobierz darmowy pdf “Co powinien zawierać mail powitalny?” z checklistą i przykładowym mailem powitalnym! 

lista mailingowa

// KROK 4 – Wykorzystaj SEO do zbudowania organicznego ruchu na Twojej stronie

SEO to skrót od Search Engine Optimalization. Po polsku – optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarek internetowych. To fraza, którą KAŻDY przedsiębiorca działający online powinien znać i wiedzieć jak i z czym to się je.

SEO działa tak, że jeśli wpisujesz w wyszukiwarkę Googla hasło np. “Jak przygotować pyszne spaghetti?” to od razu wyświetla Ci się nieskończona ilość przepisów na pyszne spaghetti.

Twoim celem też jest wyświetlanie się na samej górze w wyszukiwarce Googla prawda? Oczywiście, że tak! Ale to nie jest takie proste.

Jest jednak jedna rzecz, którą możesz wprowadzić do swoich działań online, a która zdecydowanie pomoże Ci zbudować większy ruch na stronie.

Zacznij używać słów kluczowych!

Słowa kluczowe to nic innego jak wyraz lub fraza, którą Twój potencjalny odbiorca wpisuje w wyszukiwarkę Googla, żeby dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat. Np. jeśli szuka informacji na temat budowania wizerunku marki w sieci to Twoimi słowami kluczowymi mogą być “budowanie wizerunku online” lub “wizerunek marki w sieci”. Zastanów się więc jakie mogą być Twoje słowa kluczowe. Ważne, żeby były one dopasowane do tematyki i treści konkretnego posta blogowego. Zwiększysz wtedy szanse, że Twój odbiorca znajdzie potrzebne mu informacje właśnie w Twoim konkretnym poście.

Ok, ale gdzie wpisywać te słowa kluczowe?

Jest kilka miejsc, gdzie możesz je umieszczać w poście na blogu:

  1. W tytule posta blogowego
  2. Kilka razy w środku posta blogowego
  3. W adresie URL Twojego posta (np. https://przepisnadizajn.pl/dochodowa-lista-mailingowa/)
  4. W nazwie, opisie i tekście alternatywnym zdjęć, które umieszczasz w poście

Ps. Dużym ułatwieniem przy prowadzeniu bloga na platformie WordPress jest wtyczka Yoast SEO, która dokładnie Ci podpowie co możesz jeszcze poprawić, żeby zwiększyć ruch na stronie. Nie jest ona idealnym rozwiązaniem na polskie warunki, bo np nie uwzględnia odmian słów, ale zawsze to jakaś pomoc na początek.

Nie jest to takie trudne prawda? 🙂

Oczywiście nie możesz oczekiwać rezultatów takich działań od razu. Google potrzebuje kilku miesięcy, żeby oswoić się z tą treścią i zaakceptować ją jako wartościową. Dlatego każdy mały krok jest ważny!

// KROK 5 – Twórz absolutnie genialne treści maili!

Po całym wysiłku włożonym w zbudowanie wizualnej i technicznej strony Twojej listy mailingowej czas na wisienkę na torcie, czyli kontent!

Jest on absolutnie kluczowym elementem całej układanki! Wszystkie osoby, które zapiszą się na Twoją listę są Twoimi największymi fanami i naprawdę są ciekawi Twoich działań online (czasem tez prywatnych :)). Nie możesz ich teraz zawieść wysyłając maile tylko z produktami do kupienia (pół biedy jak to będą Twoje autorskie produkty, gorzej jak będziesz im oferować coś całkiem obcego i nie związanego z Twoim profilem działalności :P)

Zamiast tego:

  1. podziel się z nimi jakąś inspirującą historią
  2. zaproś na swój webinar/szkolenie, które przygotowujesz od dawna (a tym bardziej zaproś ich w pierwszej kolejności – zobaczysz, będą zachwyceni!)
  3. wyślij jakąś dodatkową wskazówkę do Twojego ostatniego posta blogowego
  4. przygotuj dla nich specjalną zniżkę na zakup Twojego produktu
  5. pokaż kulisy swoich działań

Jeśli zaczniesz stosować powyższe kroki na pewno zaczniesz zauważać wzrost zaangażowania Twoimi produktami, czy usługami.


Dodatkowo jest jeszcze jedna, absolutnie genialna korzyść płynąca z budowania listy mailingowej!

Takie działania doprowadzą Cię do stworzenia społeczności, gdzie nie będziesz musiał za każdym razem wydawać grubej kasy na promocję swoich produktów, czy usług. Możesz w każdej chwili wysłać do nich email z taką informacją i mieć gwarancję, że każdy z nich otrzyma Twoją wiadomość i być może zdecyduje się na zakup Twojego produktu.

Na koniec mam dla Ciebie prawdziwą bombę!

Jest jeszcze jeden zabieg, który możesz wdrożyć przy tworzeniu Twojej listy mailingowej. Jest on tak obszernym tematem, że planuję napisać o nim osobny artykuł, ale już teraz zdradzę Ci co to takiego jest! Ten zabieg to:

stworzenie sekwencji maili powitalnych.

W momencie, gdy ktoś pobiera Twój darmowy produkt i jednoczesnie zapisuje się na Twojąa listę mailingową, Ty masz przygotowanych kilka maili “na start”, które wprowadzają go małymi krokami do Twojej społeczności.

Nie dość, że oferujesz swoim odbiorcom genialny darmowy produkt, który wygląda pięknie i ma wartościowe i przydatne wskazówki to jeszcze opiekujesz się tymi ludźmi jak najlepsza mama na świecie! 🙂 Nie chcesz przecież, żeby Twój odbiorca pobrał gratis i za moment wypisał się z listy! Dlatego niezwykle ważne są pierwsze maile, które do niego wyślesz! Upewnij się, że są piękne i wartościowe.

Dlatego mam dla Ciebie niezwykłą niespodziankę! Przygotowałam wzór pierwszego z maili powitalnych, które możesz wysyłać do swoich odbiorców. Znajdziesz tam opisaną każdą część maila, nad którą warto się pochylić przy jego tworzeniu i wskazówki co zrobić, aby przyciągał on uwagę.

Kliknij w baner poniżej i pobierz darmowy pdf “Co powinien zawierać mail powitalny?” z checklistą i przykładowym mailem powitalnym! 

lista mailingowa

Mam nadzieję, że ten artykuł będzie dla Ciebie przydatny!

Jeśli masz jakieś pytania odnośnie budowania własnej listy mailingowej zostaw je w komentarzu poniżej – na pewno na nie odpowiem!

 

Author

Przepis na Dizajn